Arenaer

 

Prostitusjonsarenaer

Grovt sett deler vi opp prostitusjonsarenaene i et innendørs- og et utendørsmarked.

Gateprostitusjonen er den mest synlige prostitusjonsarenaen, og i 2010 utgjorde den omtrent 40 prosent av det totale prostitusjonsmarkedet i Norge. I gateprostitusjonen møter selger og kunde hverandre i det offentlige rom. Den seksuelle tjenesten utføres gjerne på et hotellrom, i bil eller hjemme hos kunden. Denne prostitusjonsformen krever langt mindre organisering enn innendørsprostitusjon.

På innendørsmarkedet er det vanligst at kontakt mellom partene etableres gjennom ulike former for annonsering. Internett er den vanligste kanalen for annonsering i dag. Vanligst er annonser på nettsider som kun har annonser for eskorter og prostitusjon. Imidlertid ser vi at også foregår kontakt mellom kjøper og selger av seksuelle tjenester på nettsider og chatrom som hovedsakelig benyttes av personer som ønsker kontakt med en ny kjæreste eller elsker. Annonsering i aviser og blader finnes likevel fortsatt, men tjenestene er ofte ikke markedsført direkte som sex men heller massasje eller lignende. Eskorte- og omreisende virksomhet utgjør en stor andel.

I 2010 utgjorde annonsemarkedet omtrent 60 % av det totale prostitusjonsmarkedet i Norge. Kundene tas i mot i selgerens hjem, en leilighet selgeren disponerer alene eller med fler, på hotell eller selgeren kommer til kundens hjem.
Det finnes noen instituttlignende virksomheter på innendørsmarkedet, men denne driftsformen har betydelige komplikasjoner for aktørene som følge til politiets aksjoner. Utleiere og borettslag risikerer tiltale etter hallikbestemmelsene i straffeloven dersom de tjener penger på andres prostitusjon. De siste årene har såkalt mobil prostitusjon eller omreisende prostitusjon økt. Hotell-, restaurant- og klubbprostitusjon forekommer i noen grad.

Les mer om utviklingen på de ulike prostitusjonsarenaene i Pro Sentrets årsrapporter her.